... maar kijk niet naar mijn daden!

In de krant Het Belang van Limburg, liet de nieuwe burgemeester optekenen

Als nieuwe burgemeester beloof ik plechtig dat ik samen met gans het nieuwe team de krachten (oppositie inbegrepen) in onze samenleving wil bundelen.

Samenwerking over de partijgrenzen heen in het belang van onze stad, voegde hij hieraan toe tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad, enkele weken geleden.

Het bleken mooie maar holle woorden te zijn van Johan Tollenaere.

Gemeenteraad van maandag 28 januari 2019

Op de agenda van de gemeenteraad stond een belastingverhoging. Onze inwoners moeten (nog) dieper in hun buidel gaan tasten. Je zou dan ook verwachten dat over zo'n beladen onderwerp, vooraf overleg is geweest. Nochtans hebben wij geen uitnodiging gekregen om te kijken wat mogelijk is, over de partijgrenzen heen. Ook werd hiervoor geen commissie financiën bijeengeroepen - zoals dat in het verleden en op andere plaatsen gebruikelijk is.

De materie werd blijkbaar ook onvoldoende doorgesproken binnen de meerderheid. Een raadslid van de meerderheid keurde de belastingverhoging immers niet goed.

Tot ergernis van de nieuwe burgemeester die hierop de zitting liet schorsen.

Liever Barabbas

Het zit wel op meerdere plaatsen niet goed binnen de huidige meerderheid en onze democratie. Verschillende raadsleden van de meerderheid, gaven voorkeur aan een kandidaat van het Vlaams Belang - boven iemand van CD&V - om namens de gemeenteraad afgevaardigd te worden in een aantal organen.

CD&V Maaseik wist dat het niet gemakkelijk zou worden als partij in de oppositie. Dat een aantal meerderheidspartijen hun verkiezingsbeloften van geen belastingverhoging hadden gebroken, wisten wij ondertussen ook.

Dat men zijn beloften als nieuwe bewindsploeg, zo snel op de schop zou gooien, tart echter alle verbeelding. En al zeker de ondemocratische handelswijze - die de vroegere oppositiepartijen en nu in de meerderheid - voorheen de CD&V verweet.

Als de vos de passie preekt, boer pas op je ganzen.